Gästinlägg: Karin känner på en iPad

Idag får vi ta del av när Karin, känd av vissa, delar sina erfaranheter av en kväll med en lånad iPad 3G. Här:
___

Jag älskar min iPhone. ”You complete me” viskade jag i dess mikrofon efter vår första vecka tillsammans. Visst, jag stör mig ibland på den risiga kameraoptiken och att jag inte kan köra program i bakgrunden (snart avhjälpt med nya iOS4, va?), men inget förhållande är ju perfekt.

Paddan har dock inte intresserat mig särskilt mycket och mitt förhållande till Apple kännetecknas av en sund dos skepticism.
Det är möjligt att vi om fem år inte kan tänka oss en tillvaro utan läsplattor, men idag känner jag inget pockande behov av någon. Jag försökte läsa IKEA-katalogen på min laptop igår med resultatet att jag ändå gick in och beställde ett pappersex av katalogen till slut. Jag vet inte, det är liksom inte samma sak. Jag gillar att bläddra på riktigt.

Jag har nu ändå fått chansen att känna på en iPad under några timmar.
Det tar en liten stund att vänja sig vid att ha en ginormous iPhone i knät. Jag känner mig lite som en pyssling de första minuterna.
”I knät” är centralt här. Det finns liksom inget bra sätt att hålla den utom i en specifik sittliggande ställning, med paddan vilandes mot uppåtvikta knän (se fig. 1).

Den är för stor för att hålla med en hand. (Jag har inte de grövsta handlederna.) Lägger jag den på bordet framför mig måste jag luta mig över den för att se displayen ordentligt.

Ändå, det är rätt skönt att ligga och surfa på paddan. Skärmen är kristallklar och väldigt behaglig att titta på. Jag är också imponerad av hur lätt pekskärmen svarar på beröring. Det är definitivt bekvämare att ha en iPad i knät än en laptop, som ter sig rätt otymplig i jämförelse.

Att skriva någorlunda smidigt på paddan kräver att den ligger i knät eller bordet och att displayen är i liggande läge. När jag väl fått in flytet går det riktigt bra att skriva på det här sättet. Lite irriterande är det att tangentbordet tar upp en så stor del av displayen när jag skriver, jämfört med att se hela på en vanlig datorskärm.

På just den här iPaden finns några barnspel installerade, och jag kan tänka mig att just barn kan ha stor behållning av paddan, både för spel och som pedagogiskt verktyg för lärande. Den är enkel, intutitiv och rolig att hantera.

Så mycket mer att säga har jag faktiskt inte. Faktum är att jag tröttnade på paddan ganska snabbt.
De applikationer som inte är optimerade för iPad ser ganska sunkiga ut i helskärmsformat och jag använder dem hellre på min iPhone. Möjligtvis är det först när det finns fler appar som är framtagna med just iPad i åtanke som vi kan se paddans fulla potential, men idag känner jag inga cravings efter en. Den är för stor att ha med i fickan. Den är inte tillräckligt ergonomiskt anpassad eller flexibel vad gäller mjukvara för att kvalificera sig som arbetsverktyg. Den är för dyr för att jag skulle köpa en bara för att ha och ligga hemma i soffan och surfa på.

Än så länge ser jag ingen ledig nisch för en iPad i min teknikpark. Jag har en iPhone, jag har en laptop och är rätt nöjd med det.

/Karin
___

Stort tack till Fredrik Davidsson (Twitter), delägare av Teknograd, för att vi fick låna iPaden under ett dygn. Internethjälpsamhet när den är som bäst!

/P

2 kommentarer

Filed under Stil, prylar och mode

2 responses to “Gästinlägg: Karin känner på en iPad

  1. Anna Kettner

    Bra recention. Använbar. Fast för mig tillkommer; ljudboksmöjlighet. Men ffa att ha samma ”logik” på en större skärm. Det att trycka till det man vill till är så oerhört DAMP-tantsvänligt och nu sitter jag ofta å trycker på powerbookens skärm

  2. Karin

    Kul att du tyckte recensionen var bra! Det finns säkert många som faktiskt har användning för en iPad, pekskärmen är ju som sagt väldigt tydlig och bekväm att använda. Hade den inte varit så dyr så hade jag kanske varit lite sugen på en också.

Kommentera

