Var går gränsen för hur mycket man får tjuvkika på någon annans skärm?

På tunnelbanan häromdagen råkade jag sätta mig mitt emot en annan person som använde sig av Twitter. Jag hann tydligt se att det var programmet Twitter (som tidigare hette Tweetie) till iPhone som hon använde. Men jag hann inte uppfatta hennes användarnamn – som i det programmet nästan alltid står överst på skärmen – innan jag satte mig.

Så jag skickade snabbt ut en fråga:

”Sitter mitt emot twittrare på tunnelbanan. Hej, vem är du?”

Sedan blev jag så nyfiken att jag nästan böjde mig fram och pekade på hennes telefon, för att kunna läsa. Men avstod. Lyckligtvis.

Men incidenten väckte frågor, så jag skrev ett nytt tweet:

”Var går gränsen för hur mycket man får tjuvkika på någon annans skärm?”

Så här såg svaren ut (i baklänges ordning; strukit ”@Pelletsmaskinen”):

@loveundone Så länge de håller upp den framför en så finns det väl inga gränser. Det är som att tjuvlyssna på folks samtal – fritt.

@kvitter_spunk Gräns? Vad är det?

@jorgenbroms När näsavtrycken kladdar ner skärmen har man gått över gränsen. Tycker jag.

@C2DBaz Det beror på hur intressant det är 🙂

@sahlena Gränsen går vid den position där fysisk kontakt eller märkliga kroppställningar uppkommer.

@raznu Den går vid: ”Va fan glor du på?”

@SheWroteThis Spreng intimgrensene. GO!

@tomas_jonsson Ungefär vid det läget när du börjar påpeka deras stavfel skulle jag vilja säga 🙂

@FahdAskander När du kladdar på skärmen?

@Tuss84 Men fråga mänskan vetja!

@pboelund Jag vet faktiskt inte, men jag gjorde det förra veckan på vagnen. Stod bakom och kikade över axeln på personen. #fulgubbe

@m4g1c4 Brukar själv tycka att det är fult när andra gör det. Men gör det säkert själv minst lika mkt. Inte läsa mail kanske? 😉

@thisisbold Vid fingeravtryck.

@undergranskning Den gränsen finns inte.

Många skämtsamma svar, ändå en fantastisk konsensus – alla är överens om att när det gäller skärmtittande, är nästan vad som helst okej. Kanske speciellt när det gäller twittrare …

Dags att skaffa en mörk filt att sitta under kanske?

/P

4 kommentarer

Filed under Allmänt, Ideologi, Länkar, bloggar och rekommendationer, Språk eller festligt

4 responses to “Var går gränsen för hur mycket man får tjuvkika på någon annans skärm?

  1. Raz

    Haha! Kul svar. Twittrare överlag är nog väldigt öppna. Det är nog få som skulle tacka nej till en ny follower på tunnelbanan. 🙂

  2. Eva

    Men den viktigaste frågan då, fick du svar på vem det var som satt mitt emot dig på tunnelbanan?
    @evassvammel

    • pelletsmaskinen

      Nej, vi steg båda av stationen efter och hon stoppade ner telefonen i handväskan innan jag hann se. *Bannar mig själv* /P

  3. Boonzie

    Om man nu tycker att folk inte ska titta på vad man gör på telefonen så kan man väl göra/köpa nån sorts keps till telefonen eller sekretessfilter (som finns till bärbara) 🙂

    det första finns ju redan till skärmar: http://www.imagescience.com.au/product_images/uploaded_images/PCHood.jpg

Kommentera

