Om ni vill tala bakom min rygg – en lite otäck Twitterspecialare

Ett specialfall där dina tweets och tweets där du nämns försvinner in i det svarta hålet. Du kan ALDRIG se dem. (Tja, utom på några sätt …)

(Detta inlägg är bara för verkliga twitter- och ”sök”-nördar. Ber om ursäkt till er andra.)

Jag ska förklara ett av de märkligaste fenomen som uppstått med den ”nya” (ett par månader gamla) ReTweet-funktionen på Twitter.

Om jag skriver ett tweet ser det ut ungefär så här  i ”timelinen” för dem som följer mig:

Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!

Om någon tycker att det är bra skrivet kan de ReTweeta (RT:a) mig på två sätt.

”Gamla” metoden:

AnvändarenFakeExemplet Haha, du är så rolig! RT @ Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!

Den RT:n ser ALLA som följer AnvändarenFakeExemplet.

”Nya” metoden (där du inte kan skriva något före, du bara klickar på knappen ReTweet):

Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!
Retweeted by AnvändarenFakeExemplet

Denna RT ser bara de som följer AnvändarenFakeExemplet men INTE Pelletsmaskinen.

Så långt inga konstigheter. (Tanken med att inte de som också följer mig – Pelletsmaskinen – ser ReTweetet är ju såklart att de inte ska behöva se samma tweet två gånger.)

Jag (Pelletsmaskinen) ser inte heller det ”nya” retweetet i min timeline. Det dyker heller inte upp i mina ”mentions”, dvs sökningen ”@Pelletsmaskinen”.

Bara under fliken ”Your tweets, retweeted” kan jag se att någon RT:at mig. Där samlas alla som RT:at mig med nya metoden.

Fortfarande inga konstigheter, detta är basic funktionalitet.

Nu över till märkligheten, som verkligen skulle kunna vålla problem.

Vi tar Exemplet ovan. Någon RT:ar mig (gamla metoden):

AnvändarenFakeExemplet Haha, du är så rolig! RT @ Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!¹

Om nu någon som jag följer ReTweetar denna ReTweet med nya metoden uppstår ett riktigt udda fenomen.

AnvändarenFakeExemplet Haha, du är så rolig! RT @Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!
Retweeted by EnAnnanHittepåAnvändare²

Eftersom jag har sett originaltweetet¹, ser jag inte denna retweet², enligt reglerna ovan. Inte heller dyker mitt nickname upp i ”mentions” (pga hur hur denna ReTweetfunktion är programmerad.) Och det är ju egentligen inte jag som RT:as nu, utan AnvändarenFakeExemplet, så den lägger sig inte i ”Your tweets, retweeted”.

Ett omnämnande av mig – Pelletsmaskinen – har alltså ”försvunnit”.

En liten stund kommer jag att kunna se denna ReTweet under fliken ”ReTweets by others” – men där blir den ju snabbt nedknuffad så att den inte syns. Givetvis kan jag också gå till EnAnnanHittepåAnvändare’s ”Profil” och se denna RT. Men varför skulle jag det, om jag inte vet om det? Vore bara slump i så fall. Jag kan också få fram denna RT genom sökningen ”EnAnnanHittepåAnvändare Pelletsmaskinen” (utan snabel-a!”) men det förutsätter – återigen – att jag har anledning att göra det; i princip att jag vet om att denne användare nämnt mig.

Nu är ju detta kanske inget jätteproblem, FRAM TILL DESS ATT den som först RT:at mig (med gamla metoden) skriver något elakt. Tänk till exempel:

AnvändarenFakeExemplet Du är så jävla dum i huvudet! RT @Pelletsmaskinen Se, se, jag är rolig!

Med 800 followers skulle denna teoretiskt kunna RT:as 799 gånger (med nya metoden) utan att jag visste om det. Det, känns faktiskt ganska scary.

Här finns ett verkliget exempel på detta (dock ett ”positivt” sådant): http://twitter.com/EsterAnais/statuses/10721183435

Notera att trots att länken pekar på ett tweet hos @EsterAnais, är det alltså @peterkarlberg som skrivit tweetet. Jag upptäckte det av en slump, just på grund av ovan nämnda sökning.

/P

6 kommentarer

Filed under Allmänt, Länkar, bloggar och rekommendationer

6 responses to “Om ni vill tala bakom min rygg – en lite otäck Twitterspecialare

  1. Intressant spaning. Jag tycker också att möjligheten att spåra ”nya generationens RT” behöver förbättras. Hade hoppats på några rader om användadet av punkt framför @-replies utan sammanhang också:

    • pelletsmaskinen

      Tror för närvarande att ”punkt före nick”-oskicket räcker att påpekas på Twitter. Men om fenomenet sprider sig ytterligare, kanske det får bli ett förklarande blogginlägg.
      Tror inte att alla tycker att det är så viktigt att allt de skriver syns – än så länge 🙂 /P

  2. En rolig detalj, är att om du retweetar en hashtaggad tweet, med Tweetie i iPhone, alltså med den nya modellen, så syns den i den klassiska versionen i hashtaggsflödet.

    (Nu tog jag nästan nördrekord känner jag :-))

    • pelletsmaskinen

      Woha, yes you did! En liten, liten specialare, med en applikation (om än en av de mest använda på Twitter.) Det är fint varje gång man lär sig nytt. Nice!

      Kanske såg du också mitt försök att ”lura systemet” igår med just Tweetie. Applikationen var tyvärr för smart. Tweetet som det här tweetet svarade på syntes inte i allas flöden: http://twitter.com/Pelletsmaskinen/statuses/10971606417
      🙂
      /P

  3. Jag kör förstås med en sökspalt i TweetDeck på mitt namn, OCH på vanliga felstavningar. Misstänker att du också får felstavat då och då.

    • pelletsmaskinen

      Jag är inget jättefan av (nä, inte jag ska inte ljuga, jag hatar) TweetDeck, eftersom det förstör ”in reply to”-länkarna om man svarar fler än en pers, mm. Jag använder det dock för att filtrera bort vissa hashtaggar. Hej #mello!

      Men så till din undran: Upptäcker man snabbt att man blir RT:ad enligt ovan, är det inget stort problem, då går det (ganska) lätt att söka sig fram till vilka som RT:at. Upptäcker man det å andra sidan långt efter – säg att du är slö eller frånvarande under en dag – så kommer sökningen ”EnsEgetNick” (utan @, vilket det ju är du filtrerar i din spalt) inte att hjälpa om du fått många andra svar. Får man 799 RT:s enligt ovan är det ju inget problem, men annars drunknar ju sökningen i svar med snabel-a:et. Något sådant.

      Sedan: Nej, ytterligt sällan söker jag på felstavningar. Så viktigt är det inte.

      /P

Kommentera

