Fyra klassiska poplåtar

Inspirerad av morgonens och gårdagskvällens musiksamtal på twitter  – och morgonens blogginlägg – sprang jag av en händelse senare under dagen in i en butik för begagnade skivor (se nedan) och fyndade fyra klassiska poplåtar. Fyra 7-tumssinglar som alla har chans att ta sig in på min topp 100 någonsin-låtlista. De är alla från åren 1986–1991 och jag upptäckte dem alla, med ett undantag, i nära anslutning till att de gavs ut. Stranglers-låten, från 1986, började jag lyssna på först ett antal år senare.

The Primitives - Crash (1988), The House of Love - Shine on (1990 - helt självklar på topp 100), The Mock Turtels - And Then She Smiles (1991), The Stranglers - Always the Sun (1986).

Här finns de fyra låtarna som spotifylista.

Skivbutiken är i verkligheten tre skivbutiker som klämt in sig i en källarlokal på Förrådsvägen 4 i Solna (karta här). Ytterligare tre skivbutiker finns i närheten, på Råsundavägen 110, så området är bland de bästa i Sverige för den som letar begagnade skivor. Fem av de sex butikerna – en är helt ny – har gemensamt tryckt upp skivkasse, vilket torde vara unikt. Butiken jag handlade i heter Delicous Goldfish Records, och är legendarisk.

/P

Lämna en kommentar

Filed under Musik

Kommentera

