RIP fd fin blomma

Det är sorgligt när blommor dör. Man känner sig som en dålig förälder. I morgon är sista dagen för min orkidé med luftrötter, som blommade för första gången i min ägo efter cirka trettio år i livet. Strax efter det började den att må dåligt.

Nu tillhör visserligen denna Vanda-hydbrid de mera svårskötta. Kräver extra belysning, hög luftfuktighet och specialnäring en gång i veckan, så jag ska inte banna mig själv för hårt.
Likväl, en tår och en bild från dödsbädden är den värd. Nästan ett och ett halv år har jag haft den. Jag gjorde så gott jag kunde.

Last days of Vanda.

/P

2 kommentarer

Filed under Blommor, Livet, upp- och nergångar

2 responses to “RIP fd fin blomma

  1. Du kan få adoptera en av mina. Vet inte varför men folk envisas med att köpa denna vackra ( jaa fin när man får den) blomma till mej vid varje födelsedag. Så nu har jag en massa bladiga och pinniga ståendes bakom varje gardin ( för dom är ju inte särskilt vackra när dom blommat klat) Så säg bara till så ska jag gladeligen posta en till dej.

    • pelletsmaskinen

      Vänligt, men jag har en annan orkidé och vi har 70 andra växter, så jag klarar mig nog. Men tack för erbjudandet. Jag ser en del av charmen att få dem att blomma igen. Ett rum här är tillägnat växter som är nyfödda, mår skruttigt eller övervintrar. Som en liten sjukstuga. /P

Kommentera

