Kära stockholmsbilister,

Nu har det varit riktigt kallt i över en månad. Det innebär, i korthet, att det inte är speciellt halkigt på gatorna. Visst, lös pudersnö kan vara lite förrädisk. Men den ger inte blixthalka. Verklig halka uppstår när temperaturen pendlar runt nollstrecket, i grader Celsius (°C).

Men det finns ett effektivt sätt att tillverka egen blixthalka. Något ni, kära stockholmsbilister, har en alldeles speciell talang och fallenhet för. Låt mig utveckla.

Nere vid dina fötter finns i bilen tre – alternativt två – stycken pedaler (handikappanpassade fordon, som drivs med spakar uppe vid ratten, kan vi lämna därhän för tillfället.) Oavsett antalet pedaler är den längst till höger, avsedd att opereras med höger fot, den som fåt bilen att gå framåt. Kallad gasen.

Om man vid den relativa halka som snöföre innebär, trampar till lite extra på gasen när man vill få bilen i rullning – speciellt vid begynnande uppförsbacke eller när man önskar forcera en högre plogkant – kan man ganska enkelt få hjulen på bilen att snurra snabbare än bilens egen rörelse. Det kallas att spinna loss och förklaras av bilens tröghetsmoment.

När man gör så, när hjulen alltså spinner loss, uppstår något som kallas friktionsvärme. Denna värme smälter snön på underlaget. (Jag vet, detta är avancerad fysik, men förståelsen för själva processerna är inte så viktig, just nu.)

Sättet att få bilen i rörelse genom att spinna loss kan vara mycket festligt. I uppförsbacke, exempelvis, är det alls inte svårt att få bilen att röra sig i roliga sicksackmönster. Lite hit, lite dit.

När din bil sedan lämnat platsen för start, kommer den smälta snön från tidigare nämnd friktionsvärme, åter att frysa. Detta på grund av den omgivande temperaturen, som befinner sig under fryspunkten, 0°C. När den smälta snön åter fryser bildas blankis, ett mycket halkigt underlag.

Ett annat sätt att få din bil i rullning, är att ta det mycket försiktigt med den så kallade gaspedalen. Alternativt – i extrema situationer – starta på växel två. Då kommer inte hjulen att spinna loss och snön inte att smälta.

Det är förstås inte lika roligt, det vet vi. Men det kan ibland vara så att efterföljande bilist uppskattar att i sin tur slippa starta på den isfläck som uppstått under dina startförsök, vilket kan vara värt att tänka på.

MVH /P

Annonser

4 kommentarer

Filed under Ideologi, Språk eller festligt, Träning

4 responses to “Kära stockholmsbilister,

  1. Alltså jag har ju inte körkort, men något som verkligen irriterar mig är de vänner jag har av det manliga könet som alltid får för sig att det är dags att träna på halkkörningen när jag sitter i bilen.
    Ungefär lika kul som när brorsan skrek BROMSTEST! och ställde sig på bromsen för att kolla hur långt bilen gled.

    • Och mycket riktigt fick jag även se den här sidan hos min pojkvän i helgen, vilket bara bekräftar att ni killar är likadana i hela världen.
      Jag sa till honom att det är onödigt och farligt.
      Han ba: Nooooo, I was in complete control.
      #@%&

      • pelletsmaskinen

        Haha, men det förstår du väl?!? Om man kommer utomlands ifrån och får se den fina, halkiga svenska snön, då bara MÅSTE man ju få prova. Tre, fyra gånger. There’s really no arguing here. /P

        • pelletsmaskinen

          Fast jag måste ju så klart också tillägga, en riktig karl skulle inte hålla på och fjanta sig med att motivera sin handlingar. Ett härligt kluckande hoho är allt som behövs. Det finns ju handtag att hålla i sig i. Och säkerhetsbälte. Och krockkudde. Och nollvision i trafik. Och så vidare. /P

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s