Paddan

Nu har jag haft tid en stund att reflektera över Paddan. Alltså Apples Ipad, som presenterades i går onsdag. Och jag är övertygad om att både kritiker och fans har fel.

Kritikerna säger: Ingen revolution, saknar (fortfarande) flash, inte lika kraftfull (och flexibel) som en riktig dator, bara en stor Iphone!

Fansen säger: Allt man kunde önska! Lätt, billig, rätt tänkt! Så här vill jag läsa ett magasin! Så här vill jag surfa min webb!

Jag säger: Jodå, det här är vägen framåt, närmaste tre–fem åren. Men …

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

… på sikt är en del saker självklara. Och nu tänker jag både användning och pris.

Ett: Slit-och-släng-delar – nötningsdelar, if you will – får inte kosta pengar! (Jämför med Se & Hör på toalettgolvet.) Alltså skärmen och ”skalet”.
Delar du vill uppdatera, får inte kosta för mycket pengar! (Hastighet är kung, och kommer så förbli!)

Två: Det som förändras snabbast just nu är a) uppkopplingshastigheter, b) konsumtionsbeteenden, c) applikationer.

Vilket leder mig till:
– På sikt kommer skärmen att vara av hög kvalitet, men helt fristående. Billig och ha en livslängd på något år. (Min flickvän blir alltså ”jeteledsen” när hon får en ny repa på sin Iphone.)
– Tangentbordet/Musen kommer du att vilja ha av riktigt god kvalitet i ditt dagliga användande. Här gör du allt ditt arbete, vare sig det är porrsurfa, framställa finfina presentationer, redigera HD-video eller annat.
Alltså är inte touch screens i dess nuvarande skepnad framtiden – trots att Iphonens skärm redan idag är fantastisk – och bara kan bli bättre. (Ingen världsklassgamer i universum skulle idag sitta med pekskärm! Kanske blir i framtiden touch screens verklig 3D, à la Minority report, då gäller inte detta längre.)
– KÄRNAN – ”ditt innehåll” – dina program, ditt arkiv, dina inställningar – allt det som är viktigt och tar tid att återskapa – DET VILL DU HA BÅDE PÅ INTERNET, i molnet, OCH I EN SÄKER LITEN BURK, i fickan.

Var så säkra, framtidens dator består bara av en del: DIG! – I formen av digitalt minne. Med en oändlig kommunikationsförmåga till komponenter i dess närhet (och oändligheten).

En liten bild av det: (Jag har fortfarande ingen aning om ”processorn” kommer att ligga på internet eller ej, men troligtvis.)

___
Och så parentesen:

(För övrigt vill jag en gång för alla visa bilden av hur det såg ut när Ipad döptes till Paddan, så att inte det skola råda osäkerhet framledes:

@frankbolero på Twitter var med allra största sannolikhet den förste att nämna smeknamnet "Paddan" i ett officiellt sammanhang. Bilden visar alltså en aktuell sökning på Twitter minuterna efter det att Steve Jobs officiellt presenterade Apples tablet Ipad. Sökningen gick fortfarande att göra när detta publiceras.

)

Jag ber om ursäkt om det blev i ytterkant filosofiskt, spretigt och flummigt, det är ändå så här jag vill ha det.

/P

4 kommentarer

Filed under Ideologi, Stil, prylar och mode

4 responses to “Paddan

  1. Pingback: Okej då, iPad är kanske inte iBad ändå… « The Jennie - text och tankar, webb och kommunikation.

  2. Jag vill ha en =) Men då måste jag först lära mig tycka om lego hehe 😉

    http://theflashblog.com/?p=1703

    • pelletsmaskinen

      Hehe, ska man bygga lego ska man åtminstone ha massor av olikfärgade bitar, inte bara en stackars blå. Dötrist. Ju. /P

  3. Pingback: iPad är numera känd som Paddan | Viggotron

Kommentera

