Ett år på Twitter!

Idag är det ett år sedan jag startade mitt twitterkonto. Sedan dess har jag skrivit 5000 inlägg, lärt känna ett par hundra personer och börjat lita på ett än större antal.

5000 räknas som ganska lite. De verkliga chatterboxarna ligger på siffror tre, fyra, fem gånger högre. Men det är helt upp till var och en. En del av av de pladdrigaste önskar jag till och med skulle skriva ännu mer, så bra är de.

Nu kom ju inte jag igång med twittrandet i januari – det dröjde till någon gång i april innan jag verkligen drogs med. I början förstod jag inget.

Ganska tidigt skrev jag ett blogginlägg om Twitter där jag bland andra rekommenderade Smallcakes! Inte allt jag skrev i det blogginlägget gäller längre (bland annat är jag numera motståndare till programmet Tweetdeck, eftersom så många som använder det inte svarar på rätt sätt, vilket ger ”avbrutna” konversationer.)
Men en sak gäller fortfarande: Smallcakes!
Bara lite över en månad efter att jag skrev mitt inlägg blev vi ett par. Troligtvis var vi då först i Sverige med att använda Twitter som någon typ av dejtingsida.
Efteråt har det kommit minst två, tre andra par som träffats på samma sätt.

Alltför många är värda att nämnas, men (näst) allra mest värdefull för mig är @notonmyshift: (Elvira, vars blogg jag länkat till många gånger länkad till härifrån) – utan henne stannar twittan!

/P

7 kommentarer

Filed under Länkar, bloggar och rekommendationer, Romans

7 responses to “Ett år på Twitter!

  1. Hur firar man en sån bemärkelsedag?

  2. Bligbling

    Själv har jag just gjort Twittercomeback =)
    Känns ganska bra so far. Men en sak är konstig. Alla är ju kompisar med alla. Är dammen så liten? Verkar så här i Sverige i alla fall.

    5000 inlägg på 1 år haha. GALET. Jag är grymt imponerad =)

    • pelletsmaskinen

      Jag har noterat din twittancomeback. Roligt.
      Ja det är verkligen som de – aningens fånigt – säger, en ”bubbla”. Men jag tror faktiskt att det är en bra sak, folk umgås över de mest skilda gränser, politiska, sexuella, kulturella (dock i mycket liten utsträckning över etnicitetsgränser.) Tyvärr tror jag inte att den här ”kompis med alla”-grejen håller i sig så väldigt mycket längre, i och med att Twitter blir ett mer och mer populärt forum. Förhoppningsvis har jag fel, kanske är formen i sig gränsöverskridande relationsbyggande.
      Och sen, som sagt, 5000 räkans som lite! 🙂 /P

      • pelletsmaskinen

        Förresten, ska det stå Bligbling nu?? Jag ”rättade” i den första kommentaren du skrev i år, men sedan inte. /P

  3. Grattis, till både småkakan och Twittrandet. Vad rekommenderar du om inte TweetDeck förresten, jag är beroende av ”in reply to”.

    • pelletsmaskinen

      Tack!
      Jag kör alltså webbgränssnittet från datorn och Tweetie 2 från ajfånen. Och jag har testat det mesta. Hastigheten i funktionerna och webbens obegränsade antal uppdateringar (serveranrop) per timme har varit avgörande. /P

Kommentera

