En potentiell sms-dödare, en ftp-dödare och en sak som saknas

Nytt till datorn/Iphone

DROPBOX. Har funnits några månader för din dator. Installera ett program på alla dina datorer och synka filer. Filerna förvaras sedan uppe bland molnen på internet. Och på dina datorer. Så klart går det att få tag i dina filer via en webbsida också. 2 gigabyte är gratis att förvara.
Om du vill att någon annan ska få tillgång till någon av dina filer, skickar du helt enkelt ett mejl till dem med en specifik Dropbox-länk till just den filen. Väldigt enkelt.
Dropbox ersätter så vitt jag kan se helt behovet av ftp. Så slipper man komma ihåg krångliga inloggningar och hålla på med ftp-klienter konstruerad på 90-talet då datorer helst skulle vara så svårt som möjligt.

Igår kom så dropbox till Iphone. Det innebär att jag nu kan ha hela mitt obetydliga lilla kontor på fickan. Det gäller bara att komma ihåg att lägga dokument och bilder i dropboxen istället för på skrivbordet.
Underrätta genast din it-avdelning, om de inte har koll på dropbox!

Tyvärr funkar inte alla filformat.

Länk: Dropbox.
___

PING! En applikation för Iphone som mer eller mindre ersätter sms. Tyvärr (än så länge?) bara mellan Iphone-ägare. Men en sådan har båda jag och Karin och flera av mina närmaste vänner.
Gränssnittet för Ping! – som kom för några dagar sedan – är fortfarande inte fullt utvecklat. Lite buggar, något feltänk och en del saknade funktioner. Men det är väldigt enkelt att komma igång: Ladda applikationen, bestäm ett användarnamn (OBS det går aldrig att byta användarnamn på en Iphone, så välj med omsorg och se till att stava rätt!!) och så, skicka! Det enda du behöver veta är din mottagares användarnamn.

Några av problemen kortfattat:

  • Det går bara att skicka till två personer samtidigt, om du redan vid något tillfälle skickat till, eller fått något av, dem, verkar det som.
  • Om en person heter ”AndersG”, tycks det vara svårt att därefter lägga till en bara ”Anders”.
  • Om man vill skriva i horisontalläge så försvinner textrutan. En ren bugg.

Ändå, Ping! kändes som magi när vi satt och testade under natten i natt. Skicka och det plingar i mottagarens telefon. Direkt och helt gratis.

Att lista ut vad jag heter på Ping är inte svårt. Mitt nick är aldrig taget! Långt, javisst, men lätt att komm ihåg. Testpinga gärna mig.

Länk: Ping!
___

Här en sak på önskelistan, som jag tyvärr tror är hårdvarutekniskt omöjlig till Iphone idag: Öppna Spotify-applikationen via länkar från andra program!

Som det är nu kan jag inte när jag få tips om ny musik i form av en Spotify-länk på till exempel Twitter, direkt öppna dem på i Spotify-applikationen. Jag får spara dem tills jag kommer hem eller hitta någon besvärlig manuell lösning (som jag alltså inte gjort ännu). Tipsa gärna om du vet hur man löser problemet.

/P

2 kommentarer

Filed under Länkar, bloggar och rekommendationer

2 responses to “En potentiell sms-dödare, en ftp-dödare och en sak som saknas

  1. pelletsmaskinen

    Det pingar och plingar i telefonen. Keep it up! Fast jag egentligen är jobbstressad. (Får man skriva första kommentaren själv, eller är det straffbart?) /P

  2. Tack för tipset om Dropbox! Väldigt användbart!

    /Adrian

Kommentera

