Inomhus kan du inte höra norrskenet spraka

Av helt oklar anledning har jag blivit tvungen att lägga upp två bilder på norrsken, som jag tog i Skellefteå, julen 2005.

Tyvärr kunde jag inte höra norrskenet spraka, vilket tydligen ska vara möjligt.

Notera att när man plåtar norrsken, med mycket långa slutartider (ovan 10 sekunder, nedan 30), får man inte ha uv-filtret fastskruvat på objektivet. Det ger - av anledning jag är för osmart för att förstå - "ringar" i bilden, se:

Här försöker norrskens-ufot landa på grannhuset. 30 sekunders slutartid.

Här försöker norrskens-ufot landa på grannhuset.

Tyvärr kunde jag inte höra norrskenet spraka, vilket tydligen ska vara möjligt, har jag just lärt.

/P

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Inomhus kan du inte höra norrskenet spraka

  1. Grynna

    Åh, NU vill jag åka till norrland och ligga på rygg i en snödriva och titta på norrskenet. Nu och genast!

  2. Blingbling

    Grynna snodde mina ord. När jag var liten eller ung och lite full brukade jag ligga och filosofera i en snödriva och lyssna på norrskenet. Hade jag disco i huvet så nöjde jag mig med att bara titta.

    PS: Jag har sett det lila också. Det lila extra.

  3. nattensbibliotek

    Och jag vill åka skoter över en frusen sjö under norrskenet!

  4. pelletsmaskinen

    Grynna, Blingbling, Biblioteket! I december får vi göra en gemensam utflykt. Går ju att hitta magisk natur även runt Stockholm (även om norrskenen är ovanliga.) Jag gör choklad, någon får stå för mackorna och någon agera chaufför.
    Att ligga under fyren på Landsort i Stockholms södra skärgård och se de fem ljusstrålarna långsamt vrida sig runt den massiva betongpelaren, står inte norrskenet lång efter. (Kartkoordinater, tex för Google earth: N58° 44’20.00″ E17° 51’55.00″) Jag tror att man kan ta sig ut dit även på vintern. /P

  5. Otroligt fina bilder! Särskilt nummer två.

  6. Okej Malin. Shoot.

    Gillade ju din blogg så mycket. Första delen. Inget fel på andra, men det där i början när det var som om du skrev ut i universum, det tyckte jag om. Det gick rakt in.

    Fanns en öppenhet (vill skriva sårbarhet, mjukhet, men det är svåra ord – förstörda) som jag tror man kanske bara har när ändå ingen lyssnar. Eller man tror väl att ingen gör det i alla fall.

    Valde att skriva just här för att berätta att uppifrån lägenheten där jag bodde förut, kunde man se norrsken varje vinter. Men gick man ner på gatan precis nedanför, syntes ingenting.

    Jag skulle kunna skriva mycket mer, men ångrar mig alltid. Det får räcka så här.

    • pelletsmaskinen

      Jag gillade också min blogg mycket i början, Malin. Ett längre, något invecklat, svar kan du läsa här. /P

  7. Pingback: Introspektiv i retrospektiv « Pelletsmaskinen

Kommentera

