Realtidskanaler – istället för att springa runt på webben i cirklar

Idag springer vi nyhetstörstande internetnördar omkring som hattefnattar runt om på webben för att följa de intresseområden vi brinner för.

Det har succéföretaget Twingly, med sin sökmotor för bloggar och mikrobloggar, tagit fasta på och lanserar inom kort (1 oktober, beta för inbjudna) tjänsten Twingly Channels (under produktion kallat Project Shinoby.)

Genom att följa ”kanaler” får man sina ämnen och allt som skrivs om dem serverat på silverfat på en enda sida. I realtid!

Jag har så klart inte fattat hela grejen. Men så här tolkar jag saken:

Sökningar är stort idag. Sammanställningar av sökningar är stort ... imorgon.

Sökningar är stort idag. Sammanställningar av sökningar är stort … imorgon.
(Klicka för större bild, två sidor bort. Med Firefoxtillägget Image Zoom
kan inte ens gammelmormor – hon med flaskbottnarna – missa vad som står!)

(Jag har på Twitter bjudit in Twinglys vd Martin Källström, (Twitter: @martinkallstrom), att kommentera min tolkning ovan. Vi får se om vi får svar.)

/P

8 kommentarer

Filed under Länkar, bloggar och rekommendationer

8 responses to “Realtidskanaler – istället för att springa runt på webben i cirklar

  1. Hej Per,

    Spot on, du har beskrivit Channels precis som vi tänker oss! I högerkolumnen är ”Search terms” en lista på sökord vars resultat flödar in i kanalen, medan ”Sources” är en lista på RSS-feeds vars innehåll också flödar in i kanalen allt eftersom det kommer nytt.

    Tack för ett bra inlägg!

    • pelletsmaskinen

      Tack för kommentar och förtydliganden, Martin!

      Fint att jag inte totalt missuppfattat. Kände mig lite som mormor nere på Tjärö under Sweden social webb camp, där det bara var massa teknik- och internetprofs (trodde jag, de flesta visade sig ju ha känslor också 🙂 )

      Återigen, ser fram emot att testa TC. När det blir möjligt att sätta upp egna kanaler, har jag redan ett antal utarbetade förslag. /P

  2. Pingback: Sortera Internet och bevaka ditt varumärke – i realtid | The Brand-Man

    • pelletsmaskinen

      Hos Brandmannen – haha – kan man (fortfarande på svenska) läsa en utförligare beskrivning av tjänsten. Framför allt med fokus på hur företag och varumärken kan utnyttja den. Bra. /P

  3. Blingbling

    Jag blir helt snurrig. Fast så har jag disko i huvet också. Nätet springer ifrån mig, jag står ensam kvar och dansar.

    • pelletsmaskinen

      Nä Anna, det här behöver man verkligen inte känna sig utanför om man inte orkar bry sig om. Om den här tjänsten slår igenom på bred front kommer du att hänga med oss där och dansa. Var så säker.
      Fram till dess kan du lugnt pyssla med ditt.
      För övrigt har det kanske blivit dags för dig och mig att svinga en bägare – som världens kanske fulaste uttryck lyder – tillsammans? /P

  4. Pingback: Beta Alfa » Blog Archive » Twingly kanaliserar nätet på ett mänskligt sätt

  5. Pingback: Twinglys kanaler (re)visited « Pelletsmaskinen

Kommentera

