Blogga din jävel, medan du är unger! (Ett inlägg om karriärångest, som börjar lite trevande)

Åh så trögt bloggandet går. Jag får skriva dagbok istället. Men jag gör det här. Inte oroa sig.

I flera veckor har jag som vanligt sprungit runt på internet bland bloggar och nyhetssajter och samlat inspiration och kunskap. Det finns så många ämnen jag har velat skriva om själv. Men det har inte fungerat.

Och så jobbar jag fortfarande på en fet och modern bloggrulle. En uppgift som bara expanderar. (Läs Grovt Initiativs tankar i ämnet.)

I eftermiddag går jag på Juliagruppens samtal om, eh … internets framtid? Och till helgen åker jag på Swedens social webb camp i Blekinge; Ett slags Nya tidens konferens, som skapats på internet och där deltagarna i hög utsträckning gör jobbet själva. En driven privatperson tar initiativet och resten löser sig. På internet. (Nåja, han och de som ordnat har nog jobbat en hel del.) Jag har själv bidragit med klipp- och klistra-kunskaper.
Idel nätkändisar, mediapersonligheter och storbloggare har anmält sig. Kan bli spännande. Den yngste deltagaren är 13 år. Den äldste vet jag inte, men knappast purung.

Själv är jag nu åter utan jobb. Eller jobb? Just nu har jag inga uppdrag, är nog den mest korrekta beteckningen.

Vilket så klart leder mig att tänka på min egen framtid. Det är sedan en tid tillbaka väldigt uppenbart för mig att jag inte finner tryckta publikationer så upphetsande längre. Allt intressant (okej, nästan då) jag läser finns ju här på webben.
Men antalet förfrågningar att vara redaktör för en stor, framgångsrik webbplats med avsevärd lönsamhet har hittllis varit en aning begränsat. För att tona ner en smula.
Till saken hör ju så klart också att det här med lönsamhet på nätet, fortfarande är en komplicerad historia. (Fredik Strömberg och Mikael Zackrisson på Veckans affärer, bland andra, har skrivit intressant om det.)

På webben har jag heller ingen verklig expertkunskap. Vad gäller design ligger jag ljusår och havsanemoner efter. Nyhetsjournalistik intresserar mig föga och även hos en smalare publikation (tänk en webbsida för ett specialmagasin) skulle jag – vad jag vet hittills – ganska snabbt känna mig instängd.
Jag kan förstås fortfarande göra en läsvärd text av uselt utgångsmaterial (ni som inte jobbar med det skrivna ordet, kan inte föreställa hur usla texter journalister och skribenter ibland skickar in för publicering!) Jag kan fortfarande hyfsa till en rubrik och plita fram en något mer intressant ingress, men det känns inte vansinnigt spännande. (Att jag inte alltid lyckas med mina egna texter är en annan sak, brasklapp, brasklapp.)

Gå dit du vill gå, och pengarna kommer att följa efter, lyder ett ordspråk. Men jag vet inte vart jag vill gå. Inte exakt.
Men det känns som att det någonstans i den här spännande tiden borde finnas en plats för mig. En plats där språklig, social och teknisk nyfikenhet behövs.

Vi får se om något utkristalliserar sig under den kommande veckan. Det har ju inte gjort det sedan jag var 25 år och jag började tänka karriär, 1899.

/P

PS. Här är en annan manlig bloggare vars texter jag börjat utforska. Lite skrytigt ibland kanske, men väldans bra hittills.

8 kommentarer

Filed under Ideologi, Länkar, bloggar och rekommendationer, Livet, upp- och nergångar

8 responses to “Blogga din jävel, medan du är unger! (Ett inlägg om karriärångest, som börjar lite trevande)

  1. Oj, tack för länken och berömmet. Jag ska försöka tona ned skrytbehovet. 😉

    • pelletsmaskinen

      Angående skryt: Det är nog mest jag som är avis ändå, när jag tänker efter. /P

  2. Känner med dig! Har det alltid varit så, att folk sitter och funderar på vad de ska bli, långt upp i åldrarna på detta vis? Eller har man innan liksom nöjt sig med den titel man fått sig tilldelad? Yrkesstoltheten namngav ju tillochmed gator förr i tiden. Nu hinner man knappt avsluta en utbildning innan man funderar på nästa, på något vis.

    Ja, det var ju muntert. Men för att avsluta med ännu en trubbigt våld-inducerande klyscha: jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Hundra. Vi kan slå vad om en femtioöring- så du förstår att det får ju lösa sig innan mynthelvetet försvinner.

    • pelletsmaskinen

      Tack Bryt (jag tror att du är anonym på bloggen)! Ja, vi får hoppas att det löser sig. Jag kan tyvärr inte anta vadet. Blir ju en vinn/förlora-situation för mig ju! (För övrigt har jag återfunnit er picknickorg. På takterassen.)

      Men som svar på din fråga tror jag att det åtminstone blivit vanligare att folk tvivlar på sina yrkesval. Men framför allt, nu som då, är det nog en väldigt individuell sak.

      Så här skrev min kloka mor i ett mejl till mig: ”Det är somliga människor förunnat att må gott med ett vanligt vardagsliv i harmoni, men du behöver mer. Det är inte lätt att hantera och leva med, att ständigt behöva stimulans och utmaningar för att kunna vara glad och må bra. Jag tror att du så småningom finner din plats på jorden, du är ju en sökare. Du har ju också stor styrka och förmåga att hantera svårigheter där rutinmässig tristess är en jobbig del, som kanske är det svåraste.”

      Nu vet ni det. /P

  3. Mamma har alltid rätt!

  4. ”Gå dit du vill gå, och pengarna kommer att följa efter, lyder ett ordspråk. Men jag vet inte vart jag vill gå. Inte exakt.”

    Kunde varit hämtat ur min samling av tankar. Eller jag skulle kanske snarare uttrycka mig:
    Men jag vill gå åt 200 olika håll samtidigt.
    Och nej alla vägar bär ej till Rom. Och ja det blir en spretig, diffus bild av min framtida karriär. Kommunikation är underbart och jag vill så mycket att jag tillslut inte vet alls vad jag vill. Mer än att vara digital.

    • pelletsmaskinen

      Ibland vill jag gå åt 203 håll samtidigt, för att vara exakt. Ibland vill jag bara lägga huvudet under kudden och tänka på … äh, ahum, hm, tja … kokosnötter och barkbåtar.
      Men digital, det lär man ju aldrig sluta vara. Ej heller sluta kommunicera. Det känns bara som att i alla kommunikationsbranscher är det glädje, yta och ett säljigt leende som vinner. Inte alltid mina bästa tillgångar. /P

Kommentera

