Hantverkare och fåglar är bra på att göra ljud på tider när jag är mera sugen på tystnad, lugn och stillhet

Det här med att stiga upp på morgonen. Jag vet inte. Oftast hoppar jag upp ur sängen och springer iväg på nya äventyr.
Men det bygger på att jag kan få minst sex timmars sömn, och inte behöver stiga upp före, säg, halv nio.
Om jag istället tvingas stiga upp klockan sju och bara fått sova sex timmar kommer jag att vara som en vresig tonåring som fått för lite av livets goda. Såsig i knoppen, tvär och arg. Och styv och stel i kroppen.

På eftermiddagar efter nätter jag inte sovit som jag borde, blir hjärnan som ett åldrade gummiband – inte snappy och ganska värdelös.

I mina ögon borde alla få ha flex på jobbet. Hade jag haft ett jobb där jag tvingades vara exakt åtta varje morgon, hade jag inte fungerat.
Jag har givetvis haft sådana jobb, men då var jag yngre och mera vital.

Sedan inser jag att vissa jobb kräver att man har en bestämd tid då man ses. Man kanske måste planera dagens jobb tillsammans, eller träffa kunder eller patienter eller så. Men ändå, vi är så många som inte riktigt fungerar före klockan elva, att världen borde anpassa sig även efter oss.
Lägg allt viktigt mellan 11 och 17, så kan vi stanna kvar efter och städa, eller ha butiken öppen två timmar till.

Det var nog allt för nu. Blixtar och dunder.

/P

PS. Att vakna till ljudet av dammsugare, nästan oavsett märke och konstruktion, tillhör inte mina favoritsysselsättningar. DS.

7 kommentarer

Filed under Ideologi, Livet, upp- och nergångar

7 responses to “Hantverkare och fåglar är bra på att göra ljud på tider när jag är mera sugen på tystnad, lugn och stillhet

  1. FLÄX. Herregud ja tack.

    När/om jag satsar rejält på frilans kommer jag jobba till två varje natt och sen sova tills jag känner mig färdig med det.

    • pelletsmaskinen

      Precis så hade jag det i nära fyra års tid. Men två är för sent. Man måste varva ner och sova, annars blir man asocial och då skickar de Morran på en. /P

  2. När jag var morgonprogramledare gick jag ju och la mig typ vid sju, och HATADE grannarna som ju visst hade rätt att göra ljud ifrån sig på tidiga kvällar.

    • pelletsmaskinen

      Då ber jag om ursäkt om jag råkade vara din granne vid den tiden. Det var jag förmodligen inte men jag ber om ursäkt i alla fall. /P

  3. smallcakes

    Meh, vad är det för galningar som dammsuger på morgonen? Va? Sånt borde bestraffas. Hårt.
    Tips: öronproppar. Avslappningsövningar för mer harmonisk sömn (gärna på spikmatta). Öppnar upp chi-flödet vettu.

    • pelletsmaskinen

      Galningarna finns över allt ibland oss. Ibland kan de vara svåra att upptäcka, ibland svåra att få fatt i. Men varje gång man får en chans – spöstraff, så klart.

      Ska testa dina vetenskapliga knep kring sömnförbättring. Redan ikväll. /P

  4. Victoria

    Hade jag tvingats till jobbet innan klockan 07 hade jag med lätt hämnats med att dra igång alla väsnande maskiner jag hade, som hämnd mot hela världen.
    Hade jag inte haft en sådan maskin hade jag uppfunnit den, just då. Med mycket ljud. Gärna med oregelbundna ljudpuffar.
    /Mvh Fröken Morrontrött

Kommentera

