Fyra kategorier av tröstshopping

När jag tröstshoppar faller det alltid under någon av följande kategorier:

1) Kläder, accessoarer och personlig utsmyckning. Inget konstigt, när det är svårt vill man vara fin.

2) Verktyg, ”praktiska ting” och köksutrustning. Går ofta att hitta billigt och en extra rörtång, vem behöver inte det? Eller ett fint vintagedurkslag. Här kvalar även skruvar, muttrar och allehanda bra småting in. Jag har, om ni behöver låna, minst fjorton olika sorters småkrokar, skulle man behöva hänga upp något. Gissar att farsan har ett finger med i spelet här.

3) Saker till båten eller vildmarksutrustning. Alla män måste äga minst tre spritkök och tre, fyra reservankare. Man vet aldrig.

4) Blommor. Och det är den värsta kategorin. Inte bara tar de ganska stor plats, de kräver dessutom en hel del omvårdnad. Och var finns machofaktorn?
På min balkong bor förnärvarande 16 olika små och stora plantor. I lägenheten bor det, hm, fler. Och igår fick de gröna vännerna en storkusin. En Dichondra av arten Ipomoea – som jag inte ens lyckas googla exakt. Det är en ettårig växt som hur man än tillber naturens makter, inte kommer att klara vintern. Men visst är den fin?

Någon form av Silver-njurvinda (Dichombra - Ipomoea).

Någon form av Silver-njurvinda (Dichondra - Ipomoea).

Det var lite meck att få upp den, men med skotlinan till båten som säkerhetssele och lite gamla takter från mina klättringsdagar sitter den nu på plats där den ska, två meter lång. Kostnad: 120 svenska kronor. Glädje: 100 procent.

/P

13 kommentarer

Filed under Blommor, Livet, upp- och nergångar, Stil, prylar och mode

13 responses to “Fyra kategorier av tröstshopping

  1. smallcakes

    Jag har nio hårschampoflaskor och elva flaskor hårbalsam i min ägo. Alla helt nödvändiga för min existens.

  2. smallcakes

    Rättelse; ska vara tio flaskor hårschampo. Glömde en.

    • pelletsmaskinen

      Schampoon: Jag har fyra och inget hår att tala om – så tio är inget!
      Jag räknade också fel, det ska vara 19 plantor på balkongen, inte 16. Ingen av dem nödvändig för min existens, men ack så välgörande. Den nya skulle jag dessutom kunna ha som peruk om jag blev tvungen. /P

  3. Oj vilken planta!

  4. Soapan

    Jag plockade mina första böner igår vid 22:00 när jag rastade hunden för natten i vår trädgård. En liten hand med lycka.

    • pelletsmaskinen

      Underbart. Då kanske du också vet när det är dags att skörda sina rädisor? Jag ser bara blasten. /P

  5. Att hålla händerna sysselsatta är mitt bästa. Dock funkar shopping ganska dåligt. Det ska i så fall vara material som kan användas för att skapa med.

    Ge mig en trädgård!

    • pelletsmaskinen

      Hålla händerna sysselsatta är briljant, inte minst diska. Och shit yes, en kolonilott vore ju drömmen. Jag har träbåt men det blir för mycket sysselsatta händer ibland. /P

  6. Victoria

    Jag köper underkläder när jag ska shoppa mig lycklig. Vet inte hur det kommer sig? Bara jag ser dem ju. För det mesta. Men jag vet.
    Hoppas verkligen det inte är något från ett föregående liv som säger att de ju är så små att man kan smuggla in dem hemma? Nåja. Det är så jag gör.

    • pelletsmaskinen

      Är inte helt säker på implikationerna här, men det låter som en förträfflig tröstshoppingkategori. Små underkläder, likväl som stora, kan vara de finaste. /P

Kommentera

