I konsten att få arga granndamen glad, är du chanslös mot mig

Jag har länge funderat på att sätta upp en lapp i tvättstugan. Den skulle lyda: ”Jag har tråkigt, sätt upp lite arga lappar va!”
Men i mitt hus har vi grannsämja till max. Jag har överseende men mannen ovan med den besynnerliga ovanan att två gånger per vecka under sommarhalvåret låta sina balkongväxter i åtminstone två timmar genomsyras av flödande vatten, som med utsökt precision träffar mitt balkongräcke till tonerna av kinesisk vattentortyr.
Genom den lövtunna väggen mellan mig och tjejen till höger utbyter jag och hon så ofta vi kan melodiösa ljud av belåtenhet, sådana som uppstår när man har mysigt. Hon är flitigare än jag, men tycks ha hamnat på undantag på senaste.

I mitt ex hus däremot, där var det röj. En dag när jag kom ner i runda svängar en minut och fjorton sekunder för sent för att hämta min tvätt, fick jag en rungande utskällning för att jag inte städat klart innan min tid hade gått ut.
Det slutade – så klart – med att jag och damen, som var minst dubbla min ålder, gemensamt gick till återvinningsstationen med de tre kassarna med tomglas som stått kvarlämnade i trappuppgången alldeles för länge. Hon hade nog gärna hållit handen. Det fick hon inte. Men sådan är jag, en smörare för gamla tanter.

I tankarna, däremot, utspelar sig ett annat drama. Där trillar de onda gamlingarna med en stillsam knuff lätt av pinn och bereder därmed lägenhetsplats åt deppiga ungdomar. Eller andra behövande.

Men jag tror att verkligheten är bättre. Vad tror du?

/P
___
PS Läs också Notonmyshifts tankar på grannområdet.

4 kommentarer

Filed under Allmänt

4 responses to “I konsten att få arga granndamen glad, är du chanslös mot mig

  1. Verkligen inte. Verkligheten är sämre.

  2. Jag tror på ”Kill them with kindness”.
    (Förutom när någon jävel suddat ut mitt namn på tvättlistan och skrivit sitt eget med bläck och jag ska ha på mig den där tunikan som jag känner mig mindre fet och otäck i på ett viktigt möte. Då vill jag ta vattenslangen och maxa trycket och mötas för duell i gången utanför tvättstugan. Minst.)

Kommentera

