Om begreppet litotes och dess effektiva användning

Om du läser hela den här texten får du belöning på slutet. Annars fattar du, måhända, intet.

Litotes är ett litterärt begrepp som varje god skribent bör känna till. Det kan vara vansinnigt effektivt. Ibland funkar motsatsen bättre.

Skolboksexemplet på en litotes, som jag här hittar på en egen version av, lyder som följer. Det har skett ett stort slag på en åker någonstans i Mellaneuropa. Tiden är kanske första halvan av 1600-talet. Två härar, 12000 man starka vardera, rustade med bågar, spjut och allsköns tillhyggen, har gått rakt in i varandra och stridit tills dess ingen orkade mera.
Efteråt kommer skalden in på banan och konstaterar något i stil med följande:

Runt mig kunde man ana att allt inte stodo rätt till. [Han/hon skådar nu kanske 16000 skadade eller döda.] Marken, som tidigare prunkade i full blom, besudlades nu av diverse av människan skapat förtret. Om man lyssnade noggrant, vilket jag i min iver till fullo gjorde, kunde man ana att alla i trakten vid tillfället inte hade det särdeles trivsamt. Diverse ljud som vanligtvis inte kunde uppfattas vid denna sköna bygds breddgrader, lågo som en lätt dimridå över fältet. Det tycktes mig besynnerligt. [Här hör hon/han alltså de fruktansvärda skriken och jämren från tusentals döende, lemlästade och plågade, varav många inte skulle se morgondagen.]

Nåt sånt.*

Jag har, utan litotes, fått ligga. Det var, nu med litotes, inte helt fel.

/P
___
Tillägg**: *se kommentarer.

15 kommentarer

Filed under Romans, Språk eller festligt

15 responses to “Om begreppet litotes och dess effektiva användning

  1. Jag är, med förbittrad ironi, otrooooligt glad för din skull.

  2. Jag blir förövrigt väldigt förbryllad över stavningen ”Nått sånt”. Eftersom jag aldrig skulle få för mig att tro att du någonsin skulle göra en felstavning, så måste jag anta att jag, i alla tider, stavat fel när jag skrivit ”Nåt sånt”?

    • pelletsmaskinen

      Stavningen av slanguttryck ja. Så klart viktigt. En snabb googlesökning ger vid handen 143000 förekomster av min stavning och 368000 med din. Jag tror att det får stå som det är. (Skulle kunna argumentera för att vk.se-träffen är viktigare för mig än aftonbladet.se-träffen, men avstår.) /P

      • Elisa

        Alltså, jag måste hålla med Elvira här. Ser ”nått” överallt och har faktiskt funderat över det länge då det känns helt fel för mig.
        Jämför med förkortningen av någon.
        Tyvärr gick det inte direktlänka till en sökning men sök på ”någon” här: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/.
        Jag kan ha lika fel som Elvira men tänker framhärda med ”nåt” tills motsatsen bevisas och slang ÄR viktigt 🙂

        • Elisa

          Oj, insåg just att jag här bortsåg [jag***] från hela essensen i inlägget, förlåt Per.
          Grattis till ligget!

        • pelletsmaskinen

          Jag och Elvira ser ju dig som den stora auktoriteten här. Så nu blir det till att ändra.* Jag (vi) älskar när du springer runt och rättar, Elisa! /P

          • Elisa

            Haha, nej du, när det gäller ligga är språket oväsentligt.
            Både du och Elvira skriver så fantastiskt och då inte bara språkligt utan även underhållande och intressant. Jag skall absolut inte ses som någon auktoritet inom detta område (se bara hur jag ställde till min andra kommentar ovan) men jag är glad att vare sig du eller Elvira tar illa upp.
            Oftast försöker jag faktiskt behärska mig och inte säga något, som nu t ex när jag kommer förbise att påpeka det faktum att tillägg stavas med två g 🙂

            • pelletsmaskinen

              Ja titta, du har skrivit fel! Vad glad jag blir. Jag läste och såg inte ens de dubbla ”jag”:en***. Pinsamt, Elisa! 🙂
              Från och med nu, är det tänkt, ska ordet tillägg** stavas med två g på slutet i hela min blogg. Hittills har jag använt ett eller två helt beroende hur många löskokta ägg som fastnat mellan hjärnbarken och frontloberna. Jag söker i bloggen och det är ganska exakt 50/50 det! /P

  3. Jag dansar liggdansen och hurrar! (Detta utan litotes men med viss metaforik. INUTI dansar jag liggdansen.)

    • pelletsmaskinen

      Liggdansen för mig! Nu blir jag rörd. Har nog inte hänt sedan 1999. (Och så för att inte våra vänner näthatarna ska få vatten på sin kaffekvarn, kanske det är på sin plats med ett litet förtydligande. En illvillig läsning av Julias fina kommentar om ”inuti” kanske skulle kunna tolkas … Ja, ni hajar. Så var nu inte fallet 🙂 ) /P

  4. Anna

    Grattis. Och nu har du ju dessutom fått en facebookstatusuppdatering som håller i en månad.

Kommentera

