Den minsta könsdebatten: Kan du ta en komplimang?

Tystnaden, mina damer (och herrar??), kan ibland vara den mest behagliga. Men så kom jag äntligen på vad jag skulle säga. Vilket kön tror ni är värst på den här?

– Du är snygg och smart och trevlig och uppfinningsrik och jag tycker så mycket om dig. Men du kan ibland ha lite svårt att ta komplimanger.
– Vadå svårt att ta komplimanger?!? Det har jag inte alls det, det har ingen annan sagt!#&¤#¤&%!!!

Debatt! (Ni vet att jag stavar pelletsmaskinen ovan med gement p i någon form av sympati med någon lurig fransk feministrörelse som jag inte längre har kläm på, va? Dessutom är det fint.)

/P
___
Tilläg:

1) ÄRLIGT: Vet du någon tjej som inte har kört den? Har du själv rent mjöl i påsen? Jag kastar själv första stenen i kommentarerna.

2) Blev tvungen att byta rubrik. Hade skrivit ”Den eviga könsdebatten. Puh” vilket blev helt omöjligt att förstå. Man kan inte ha en ironisk rubrik som syftar på hur läsaren ska reagera när de har läst klart artikeln. /P

11 kommentarer

Filed under Ideologi

11 responses to “Den minsta könsdebatten: Kan du ta en komplimang?

  1. pelletsmaskinen

    Ja, jag har själv kört den, men inte tillnärmelsevis så ofta som jag hört den. Det rätta svaret på de fyra komplimangerna och den lilla lilla kritiken torde vara:
    – Tack, va snällt, jag tycker om dig också. Jag vet att jag kan vara dålig på att ta både komplimanger och kritik, men jag försöker jobba på det.

    Vad säger du?

    Jag kan ibland vara alltför vidlyftig i mina positiva utlåtanden, så jag får en del tillfällen att studera svaren. Sedan kan man fråga sig varför man ska följa upp fyra komplimanger med en liten bit kritik, men man får väl se konversationen som ett utdrag ur ett längre samtal. /P

  2. Frågan är alltså, vilket kön är sämst på att ta kritik – stämmer det? Då är mitt svar: Ingen aning. Är inte ens säker på att förmågan att ta till sig kritik har med genus att göra – tror du det?

    Själv är jag relativt medveten om mina dåliga sidor och har dessutom ganska god distans till mig själv. Men jag vet att jag, om jag känner mig förorättad kan bli ganska bitsk. Typ: Attack är bästa försvar.

  3. Läser igen och inser att jag inte läst ordentligt när jag skrev min kommentar. Ja, du tycker att tjejer är sämre på att ta kritik. Jag skulle vilja påstå att människor med dåligt självförtroende är dåliga på att ta kritik. Och, det skulle i sin tur kunna betyda att fler tjejer än killar reagerar på det där sättet, för jag skulle kunna tänka mig att kvinnor överlag har sämre självförtroende än män.

    • pelletsmaskinen

      Det jag egentligen vill säga är att alltför många tjejer är för dåliga på att suga åt sig av komplimanger. Men som vanligt ska jag gå och göra saker alltför komplicerade, så att de blir svåra att förstå. /p

  4. Jag kan, men mest i varianten ”Oj, eh, tack.”

    Och så ser jag lite fånig och förvirrad ut.

    • pelletsmaskinen

      *slår upp i en av alla självhjälpsböcker i bokhyllan och där … står det att det är så man SKA svara* /P

      • Äreså? Woot, jag är typ nästan en vettig människa (på en liten punkt)!

        • pelletsmaskinen

          Man bör komma ihåg att åtminstone första halvan av min bokhyllerad med självhjälpsböcker är inköpta på rea på konsum, vilket jag tror att jag avhandlat någonstans här på bloggen. Samt att mitt eget resultat efter läsning hittills varit ”oförändrat” eller ”sakta nedåtgående” när man fyller i formulären där på sista sidan. Men ja, jag tror verkligen att du är en vettig människa, Julia. /P

Kommentera

