Några spridda tankar kring händelserna i Iran

Jag har läst och läst och tänkt och tänkt och försökt förstå. Och misslyckats. Då kan man ta till metoden att sympatisera med dem man – utan att veta något om dem – ”på känn” känner sig närmast med. I mitt fall studenter och folk som kämpar på gatan.

En artikel i SvD (som jag hittar via Farmorgun I Norrtälje och Deepedition några dagar för sent. Shit, midsommar!) bekräftar att det inte är alldeles enkelt. Läsvärt!

En ung bloggare som jag följer – som gillar att dansa på gatan, som jag delar många uppfattningar med, som har nära vänner och släktingar i Iran, och som jag tipsat om tidigare – är Ghazal. Hon skriver som hon gör och blandar, som jag, högt och lågt. När hon tycker till om något viktigt, kan hon sparka in ståldörrar. (Och även hon tycker att situationen i Iran är rätt svår att följa.)

Till full demokrati och en stat fri från religion är det långt i Iran. Jag säger ju generellt, lägg ned religionen, det är 2000-tal. Men det har intellektuella, betydligt skarpare än jag, sagt i hundratals år. Låt var och en tro det den vill (jag ändrar mig nog inte), men kom inte och försök pådyvla mig något som inte går att göra sannolikt troligt. Det vill säga en allsmäktig gud. Och låt framför allt inte förlegade icke-vetenskapliga uppfattningar från tusentals år tillbaka styra hur vi lever idag. Man visste helt enkelt inte bättre förr. Men vi gör det idag. (Allt i övrigt må vi tvista om.)

Jag tror att Iran fixar det tillslut. Landet var idémässigt och ekonomiskt ett av de modernaste i regionen för bara lite över trettio år sedan.

/P

Lämna en kommentar

Filed under Ideologi

Kommentera

