Nu slänger jag min samling med sydkoreansk staniolfolie

I hela mitt liv har jag varit en galen samlare. När jag var liten samlade jag på nästan allt som gick. I mera vuxen ålder har det mest blivit skivor, böcker och andra kulturföremål. Numera samlar jag i huvudsak internetlänkar. De tar liten plats.
Prydnadsföremål har aldrig roat mig. Ändå har det blivit en del genom åren. Slänga och sälja är inte jag. Jag vet inte hur man gör. Samtidigt vill jag egentligen ha ganska minimalistiskt hemma. Vilket inte går ihop.

Så nu har det blivit dags.

Varje gång jag rest utomlands senaste åren har jag gått in i en matbutik och köpt en tandkrämstub och någon fin burk som ska representera landets design. Jo, jag vet. Det är skadat!

Nu har jag förevigat dem på bild och sedan får det vara nog. Äta och slänga, slänga och äta. Inte samla!

Portugal, Frankrike, Skottland, Japan (köpt i korea), Ryssland (köpt i Estland).

Tandkräm, Portugal, Frankrike, Skottland, Japan (köpt i Korea) och Ryssland (köpt i Estland).

Frankrike.

Kastanjenötskräm, Frankrike.

Portugal.

Silverfärgade tårtdekorationskulor, Portugal.

Estland.

Strömmingsfiléer (tror jag), Estland.

Frankrike.

Havssalt, Frankrike.

Ryssland (inköpt i Estland).

Rysk kaviar, Ryssland (inköpt i Estland).

Norge.

Allkrydda (sjukt äcklig!), Norge.

Indonesien.

Sojaketchup, Indonesien.

Frankrike.

Sockerbitar, Frankrike.

Sydkorea.

Staniolfolie (heter det ens så längre?), Sydkorea.

Nu tog som tur är både mitt ram-minne och mitt tålamod slut. Detta var ändå de finaste sakerna i samlingen. Det estniska äppelmoset, de indonesiska jordnötterna, den amerikanska pickapeppasåsen, det finska saltet och lite annat smått och gott kan ni (och jag) leva utan.

Jag är medveten om att detta är en något annorlunda form av självterapi, men det får ni stå ut med. Jag tror att det fungerar och att jag nu ska kunna gå vidare i livet. Önska mig lycka till!

/P

9 kommentarer

Filed under Stil, prylar och mode

9 responses to “Nu slänger jag min samling med sydkoreansk staniolfolie

  1. Du kan ju återanvända vissa av burkarna som En Fin Praktisk Burk Att Ha Saker I?

    • pelletsmaskinen

      Nej, Julia, inte plantera idéer i en nyrensad skalle! /P

      • pelletsmaskinen

        Vänta nu här. Är detta till och med en referens till Astrid Lindgren och … Pippi Långstrump? Jag brukar ibland tänka att jag är som hon. Fast minus det där med att bära hästar, vara snäll och lite sånt. /P

        • Nä, det var en Nalle Puh-referens faktiskt. Fast det finns säkert i Pippi också bara att jag inte kommer på det just nu.

          Tror att Karlsson på taket gillar burkar också, nu när jag tänker på det.

  2. smallcakes

    Ja, det är sjukt. Sjukt. Tyvärr känner jag igen mig alltför väl. Jag gör dock razzior ibland då jag slänger allt bara för att ångra mig några veckor senare.

    • pelletsmaskinen

      Visst finns det till och med någon sjukdom där man inte kan slänga saker? Jag tror att jag har en moster med den. /P

  3. Haha galet. själv samlar jag på smurfar och har väl typ 150 st eller fler.

Kommentera

