Den slarvande Pelletsmaskinen sätter mest griller i huvudet på sig själv

Jag älskar statistik. Men tyvärr är det väl kanske inte mitt främsta ämne. Min statistiklärarinna på mellanstadiet sa alltid: ”Du måste vara mera ordentlig, det finns så många fällor att gå i. Om du ska bli journalist måste det gå att lita på dig.” Nä, det sa hon inte. Och ni förstår ju varför.

Men hon hade rätt i sak, Molgana, min låtsasstatistiklärarinna, jag slarvar. För några dagar sedan presenterad jag ett antal rubriker för att se vad mina kära läsare tyckte var spännande. Det jag inte hade kollat var om wordpress inbyggda statistikmotor presenterade interna länkar för mig. Det gjorde den, förstås, inte. Så jag kan inte presentera något för er. Jag kan bara se statsen för de utgående länkarna som folk klickat på i de gamla inläggen. De klicken är för få för att säga någonting och inte alla inlägg innehöll heller länkar. Trist men sant. Jag ber om ursäkt.

Idag hittade jag en fin statistiksida för twitter. Fortfarande något beta – och alldeles för lite stats – men ändå. Check out http://mrtweet.com/pelletsmaskinen (sedan byter du förstås ut mot dig eget nick och dina vänners.)

Förresten: Låtsas stavas låtsas och har du skrivit låtsats så har du kanske skrivit fel; Jag har låtsats vara någon som inte låtsas. Även när det gäller sett och sätt måste du vara mera noggrann; Jag har sett en kanin men jag har ett sätt som får alla kaniner …

Lev, må och mys!

/P

1 kommentar

Filed under Allmänt, Länkar, bloggar och rekommendationer, Språk eller festligt

One response to “Den slarvande Pelletsmaskinen sätter mest griller i huvudet på sig själv

  1. Du får helt enkelt förlita dig på sannolikhetsläran 😉

Kommentera

