Det är svårt att vänja sig av med sommarstuga men nu är jag helt förlorad

I norra Sverige säger vi sommarstugan, inget jävla landet som i Stockholm med omnejd! (Ledsen för svordomen, tyckte i stundens ingivelse att den var befogad, men nu ångrar jag mig lite. Kanske tar jag bort den, kanske inte.) Gissar att landet är en kortform av lantstället, och det är väl bättre. Något. Men det känns högtravande. Och ja, jag går med på invändningen att sommarstugan kan te sig lite märklig om man åker dit på vintern. Och fritidshuset blir kanske lite väl formellt. Jag fortsätter nog med sommarstuga, man vill ju inte svika sina ursprungstrakter. Men vad säger ni andra?

/P

14 kommentarer

Filed under Språk eller festligt

14 responses to “Det är svårt att vänja sig av med sommarstuga men nu är jag helt förlorad

  1. Jag tror jag säger ”Sommarstället”? Eller säger jag landet? Nej, jag säger sommarstället.

    • pelletsmaskinen

      Och du räknas till ”Stockholm med omnejd”, åtminstone för mig från norr! Ytterligare förslag alltså: Sommarställe. Sen kom jag på: Stuga. Det räcker väl oftast? /P

      (Fler kommentarer, och skriv var ni kommer ifrån!)

  2. Stugan, absolut. Finns de som vill kalla min sommarstuga för ”landet”. Men den ligger på en ö, så näe, det går inte för sig.
    Kommer från Sundsvall, på ett ungefär…

    • pelletsmaskinen

      Precis. Med ”landet” känner jag typ att den måste ligga på en åker eller i en skog. Knappt ens vid vatten duger. Vi från norr fortsätter alltså hålla ihop! /P

  3. Här är det bara ”stugan” som gäller. ”Landet” är urlöjligt.

  4. Anna

    Stugan. Helt klart. Landet låter överklass och Stockholmsnobberi.

    • pelletsmaskinen

      Att du skulle hålla med var kanske inte helt oväntat, Anna. Vi är ju så att säga uppvuxna i samma bakficka.
      För övrigt tror jag inte Stockholmarna och deras grannar lägger några sådana värderingar i ”landet”, det är det vi som gör. De tycker helt enkelt bara att det heter så. (Tråkigare är väl då att de har en tendens att vilja pådyvla andra sin vilja, med hjälp av diverse besynnerliga metoder, oftast med föga stöd i språkforskningen.) /P

  5. Jag säger stuga eller sommarstuga. Fast på jobbet säger jag fritidsbostad eller fritidshus (tråkigt försäkringsspråk).

  6. Det är klart du måste fortsätta med ”sommarstuga”. Och fortsätta säga ”på sommarstugan” och ignorera alla sörlänningar som surt undrar om du sitter på taket till stugan.

    Jag tycker bara man ska prata om ”mitt land” om man heter General Juan Garcia och är diktator i Centralamerika.

  7. pelletsmaskinen

    Väl talat. Fram till dess att jag skaffar en egen ”lantegendom”, kommer jag att begagna mig av ”stugan” i skrift och givetvis ”på sommarstugan” i tal. /P

Kommentera

